multturkasz@gmail.com

régi filmek gyűjteménye, amelyekből az akkor mára ismerhetünk

Naptár

február 2017
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28

Címkék

Az első filmvetítések sikert arattak, s a siker nyomán beindult a nagyüzem.
A kamerák ott voltak minden fontos eseményen. A tudósítások nyomán az emberek betekinthettek olyan helyekre, ahol egyébként soha nem fordulhattak volna meg. Főúri kastélyokba, királyi szalonokba, részt vehettek olyan eseményeken, amire nem juthattak el, láthatták a király koronázását, a maga valóságában láthatták mi történik másutt. Hiteles tudósításokhoz jutottak.

"Az első Magyarországon készült filmfelvételek is a millenniumi ünnepségekhez kapcsolódnak. Lumiere operatőrjei lefényképezték a díszfelvonulást, Sziklai Zsigmond pedig, az első magyar mozgófényképészként, felvételt készített a királyról. Sziklai kamerája - a freudi elvétés parádés példájaként - levágta a király fejét."INNEN


AMIKOR A HITELES NEM HITELES
Olyan sokszor tettem említetést a hitelességről, hogy már nemcsak gyanú, hanem bizonyosság lesz az Önök szemében is, hogy éppen nem a hitelességről kívánok beszélni.
Igen, már a legelső időszakban is csaltak:

PLETYKÁK:
Lumierek híradós stábja rögzítette a Király esküvőjét, de a felvétel nem sikerült, ezért újra el kellett játszani a nagy pillanatot, szerencsére a király maga vállalta, hogy részt vesz a megismételt szertartáson.
Melies cégét viszont megbízták egy másik király koronázásának felvételével. A biztonság kedvéért a fifikás filmesek már jóval az esemény előtt megrendezték az ünnepséget, ahol állítólag a királyt egy hentessegéd alakította, a királynét egy mosónő, de a lényeg, hogy ezt a változatot vetítették világszerte az esemény megtörténte után, mint hiteles beszámolót.
Fontos volt, hogy a birodalom polgárai lássák, amint királyuk fejére kerül a korona, örök hűséget fogad, s hogy a király csak egy hasonmás? Ki gondolta volna?
Egyébként a kor technika eszközei, a nehézkes kamerák, a gyenge fényérzékenységű nyersanyag elég gondot okozott, így ha biztosat akartak, hát nyugodt körülmények között megrendezték az eseményeket.
http://homepage.eircom.net/~musima/historymotion/camera.htm
Ezen az oldalon sok képanyag, kamerákról, vetítőkről a Lumiere fivérek korából.

lumiere camera.jpg

Amíg egy valóságos esemény másolatát készítik el a filmesek azért, hogy azt, ami történt élvezetesebben, látványosabban mutassák meg, addig igazán nincs baj, mert ez ugyan nem valódi, de igaz.

A baj akkor van, amikor pl. a haditudósításokat stúdióban vették fel, statisztákkal és főként, ha azok egyáltalán nem arról szóltak, ami a valóságban történt, s erre is van számtalan példa
Mi van ha a Holdra szállás nem történt meg, csak a stúdióban?
Nagyon reméljük az emberiség érdekében hogy ez csak rágalom, kacsa, hamisság
De itt van pl. az olajtól fuldokló madár esete. Jó pár éve egy tanker baleseténél a világsajtót, min-den televíziót bejárt a kép, amin egy madár kétségbeesetten próbál kikecmeregni a tengerből a tollára ragadt olajtól elnehezülve .
Aztán kiderült, hogy az a madár soha nem élt azon a vidéken, ahol a olajkatasztrófa történt, valahol máshol, egy másik esetben vergődött a tengerben.
Ez most bűn, vagy csak a hatás kedvéért egy nem valódi, de igaz képet használtak fel?
Akkor ezt lehet?
Talán.
Kivéve, ha a médiamunkások valamelyike öntötte le olajjal a madarat.
Dehát mindenre van példa.
Lehet, meg tudják csinálni, tehát megcsinálják
Erről szól a film, amit ajánlok:
A csúcs manipuláció filmje

Amikor a farok csóválja...

(Wag the Dog)
színes, magyarul beszélő, amerikai filmszatíra, 97 perc, 1997

http://filmvilag.hu/xista_frame.php?cikk_id=3808

EGY KOMOLY KUTATÁSI TERÜLET - FILMHÍRADÓK ONLINE

„A kulturális építkezés pedig akkor sikeres, ha mindenki hozzáfér az építőelemekhez és ha élénk, tényszerű párbeszéd alakul ki az értelmezések között. Vannak, akik szerint ezek a dokumentumok hamisak, torzítják a valóságot. Szerintünk minden ilyen dokumentum reprezentáció. Nem lehet független a kortól, amelyben született. És nem független a közreadó szándékától sem. A filmhíradó nem olvasható tankönyvként, inkább lenyomatát adja a kornak. Mint archívum nem tehetünk mást: megőrizzük, ami ránk maradt. Közben pedig lehetőséget biztosítunk az utódoknak arra, hogy értékeljék mindazt, amit mondani akartak magukról az elődök. Egy archívum nem ítélkezik. Értéket csak abban képvisel, hogy rábízza-e a tudást a kulturális közösségre."
Az idézet a http://filmhiradok.nava.hu/ oldalról való.
Ezen az oldalon a Magyar Nemzeti Filmarchívum által felújított híradó filmek láthatók, kutathatók.
Igen, tudnunk kell, hogy a híradó mindig manipulatív, mindig megrendelésre készül. Ezzel együtt filmjei a korkikerülhettlen dokumentumait jelentik.
Jellemző a korra, mit tartottak fontosnak, mit szerettek volna sugallni, mi volt a kor hivatalos ideológiája.
Ha előítéletek nélkül nyúlnak az anyaghoz, sok érdekes tényre, és következtetésre juthatnak
érdekes lehet:
1918 – 1922 – a híradók tükrében
1919 – 1944 a korszak ideológiájának változása, árnyalatai

Petrik András: A filmhíradók története Magyarországon 1948-ig 
/érdekes olvasmány, de néha pontatlan/

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

http://multturkasz.blog.hu/api/trackback/id/tr384905396

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.

Tetszett a bejegyzés? Kövesd a blogot!

blog.hu