A 20. század eleje, a mozi diadalútja, a némafilmek korszaka.
A filmipar nemzetközi, nincsenek nyelvi korlátok, nem kell többnyelvű verziókat forgatni.
A mozi gazdasági kérdéssé válik
Első magyar film
A tánc - 1901 –rendező: Zitkovszky Béla
.jpg)
http://www.filmkultura.hu/regi/2000/articles/essays/balogh.hu.html
A Táncz, ahogy a korabeli kritikából tudjuk, történelmi tanulmány volt, a tánc históriáját dolgozta fel az ókortól a századfordulóig. A táncokat a színházi élet sztárjai adták elő. Az Uránia tetején vetítették, nagyon nagy sikerrel.
Azért volt aki nem volt elragadtatva. A filmet látva Blaha Lujza a kor legünnepeltebb színésznője annyira elégedetlen volt magával, hogy 15 évig nem állt kamera elé. Az Operaház vezető táncosai is részt vettek a forgatáson, de az igazgató megvetően nyilatkozott róluk, amiért egy ilyen komolytalan munkát vállaltak.
Részletesen a Magyar elsők 1. 42.o. Az első magyar film
A filmipar hamar virágzásnak indult. A filmesek jól élnek ebben a korszakban. Vidám bohém társaság. Budapest, Prága, Berlin, mindenütt otthon vannak.
Szepes Mária – Pöttyös Panni mesekönyveiről és ezoterikus regényeiről ismert, pár éve elhunyt sikeres írónő némafilmek gyerekszereplőjeként kezdte pályáját. Az ő elbeszélése a filmes élet könnyedebb oldalát mutatja:
„A kislány már hat évesen színpadon szerepelt, élvezte a sikert. Saját elbeszéléséből tudjuk, hogy vidáman élt szigorú nevelőnők felügyelte alatt, a bohém filmes társaság közepén. Úgy került a film közelébe, hogy édesanyja híres primadonna, nevelőapja pedig a neves filmrendező, Balogh Béla volt, akinek korai némafilmjeiben már többször megjelennek a Papír testvérek, Miklós és Magda /A megfagyott gyermek, Az ötödik osztály, A pálutcai fiúk./ Szepes Mária /Papír Magda/ első filmjében egy drámaian kútba ugró kislányt alakított. A film nem maradt fenn, csak az írónő elbeszéléséből tudunk róla.
Igazi sikert hozott számára is, A megfagyott gyermek lányfőszerepe bár csak arra emlékszik a film kapcsán, hogy nagyon hideg volt, és nagyon sokáig forgatták a filmet. Azt is elmesélte, hogy a gyerekek kiválogatása úgy történt, hogy a környékbeli és ismerős gyerekeket összegyűjtötték a Rákóczi úti házuk udvarán, és akinek kedve volt, és helyes arcocskája, az jöhetett. Nagyobb részt a filmesek, színészek csemetéiből kerültek ki a főszereplők. Nem volt rossz kereset gyerekszínésznek lenni. ..”
A gázsival és a filmesek anyagi viszonyaival kapcsolatosan egy jellemző történet:
„...Szüleit, akiknek saját filmvállalkozása volt, gyakran zaklatta az adóhivatal, és már feljelentésre is sor került. Egy alkalommal a kislányt is behívatták a rendőrségre, hogy megtudják mennyi pénzt keresett a filmszerepeivel. Otthon kioktatták, hogy vallja azt, a szerepért mindössze egy babát kapott. A kislány lelkesen vallotta a betanult szerep szerint, hogy csak egy babát kapott, de aztán mikor azt kérdezték, hogy a szülei gazdagok – e, és hogyan élnek, kitört belőle a gyermeki büszkeség, és folyt belőle a szó: igen, a szülei nagyon gazdagok, sok pénzt keresnek a filmekkel, és nagyon híresek, és ő is nagyon gazdag kislánynak számit. Az adóhatóság megörült a dicsekvő kislány vallomásának. A szülők, természetesen nem voltak ilyen elégedettek...”
Jó, hogy pár éve, amikor ez a Magyar elsők epizód készült, néhányan éltek még az egykori némafilmes gyereksztárok közül, így mesélhettek arról a világról, gázsikról, külföldi forgatásokról.
Kossuth Kiadó gondozásában megjelent Magyar elsők könyv gyerekszínészekről szóló fejezetet Innen letölthető. konyvgyereksz.doc.
Akit érdekel Szepes Mária életrajz
Már az első években felmerült a közönségfilm, művészfilm konfliktusa, a magyar vagy nemzetközi kérdése, már az írók, újságírók harcoltak a szenny betörése ellen, védték a gyerekeket a mozi rontó hatásától. Aki komolyabban szeretne megismerkedni a kor dilemmáival
http://mtdaportal.extra.hu/books/kormendi_ekes_lajos_a_mozi.pdf
Körmedni Ékes Lajos tanulmánya 1915 – ből. Ebből idézek:
„... az elegáns mozik – melyek szinte kizárólag a nagyvárosok centrumaiban keletkeztek – nemcsak külsejük fényével és berendezésük kényelmével, de az által is igyekeznek a többi mozitól különbözni, hogy műsorukat közönségük fejlett ízlésének megfelelő gonddal igyekeznek összeállítani.
Ezzel szemben a kis mozik leginkább a munkásrészek által lakott vidékeken keletkeznek. Berendezésük szerény, műsoruk a szenzációt hajhássza. Egymás versenyétől hajtva nyújtják azt, ami vonz...”
„... megmagyarázható a mozinak a népszerűsége azzal, hogy a mai kor emberének az állandó elfoglaltság, az ideges nyugtalanság a természetrajzához tartozik. A napközben hivatása után szaladó, ideges gyorsasággal dolgozó embernek még a pihenésre szánt időben is elfoglaltságra van szüksége. Bemegy a moziba, ahol különösebb figyelmet nem igénylő, könnyű szórakozást talál. Egy színmű, vagy egy zenedarab élvezéséhez bizonyos nyugalomra, lelki elmélyedésre, a figyelemnek koncentrációjára van szükség, míg a moziban egymást gyors egymásutánban követő képek a nézőnek változatosságot és szórakozást, tehát élvezetet nyújtanak ...”
Érdemes beleolvasni Karinthy Frigyes irásaiba. A korai filmekben komoly szerepe volt a kiváló írónak. És persze véleménye is a moziról.
Összefoglalás Balog Gyöngyitől / a Magyar Nemzeti Filmarchívum munkatársa írásait ajánlom
http://www.filmkultura.hu/regi/2000/articles/essays/balogh.hu.html
http://mandarchiv.hu/cikk/221/Bolvary_Geza_budapesti_palyakezdese
Magyarország 1917–18-ban az ötödik volt a némafilmgyártó nagyhatalmak sorában.
1919-ben a Tanácsköztársaság idején Korda Sándor volt a filmért felelős népbiztos. Nagyszabású tervek készültek, 31 film terv készült, néhánynak a forgatása is elindult, befejezték a már elkezdett alkotásokat, gyerekmozik működtek.
A film volt a legfőbb propaganda eszköz. (nem lévén még tv)
1919 után aztán Korda sok filmes alkotóval együtt elmenekült, félve a megtorlástól. A legtöbben Hollywoodba mentek.
Már sok magyar alkotott ott. AParamout Filmstúdiót Adolph Zukor hozta létre és kialakitott egy rendszert, ami a szerződéskötéstől a forgalmazásig mindent a kezében tart.
http://epa.oszk.hu/01500/01515/00001/pdf/szukb.pdf - A magyar Hollywood
Korda Sándor életrajz http://www.etyek.abbcenter.com/?id=88061&cim=1#
http://www.filmkultura.hu/regi/2000/articles/essays/balogh.hu.html
http://mtdaportal.extra.hu/books/kormendi_ekes_lajos_a_mozi.pdf
konyvgyereksz.doc.
Szepes Mária életrajz
http://mandarchiv.hu/cikk/221/Bolvary_Geza_budapesti_palyakezdese